"‘Ik heb er geen woorden voor , het was zo fantastisch!"
Deze reis is mede mogelijk gemaakt door: , , en
Schijndel

Karin en haar kinderen

Na haar echtscheiding werd Karin alleenstaande moeder en kreeg daarna te maken met heel veel tegenslagen, zowel financieel als met de gezondheid. Desondanks is Karin een heel positieve vrouw die altijd klaar staat voor een ander en heeft veel vrijwilligerswerk gedaan. Op doktersadvies moest ze er eigenlijk er eens helemaal tussenuit, maar de financiële ruimte voor een vakantie was en is er gewoonweg niet. Gelukkig kon Stichting Reis met je Hart bijspringen en mede met behulp van sponsoren Reisbureau de Wit, Tsjecho Reizen, Sunny Cars en Allianz Global Assistance een 10-daagse autoreis naar Tsjechië regelen voor Karin, die zij samen met haar dochter en zoon heeft ondernomen.

De reis er naar toe was een avontuur op zich

Lekker ontspannen rijdend, blind vertrouwend op het navigatie systeem van de huurauto, zijn we met zijn drietjes naar Tsjechië afgereisd. De reis verliep heel voorspoedig, alleen het laatste stuk werd wel een heel avontuur op zichzelf. Want we werden omhoog gestuurd via smalle steile weggetjes en uiteindelijk kwamen we op 800 meter hoogte helemaal vast te zitten op een bevroren bergweggetje. Volgens de navigatie zouden we er echt bijna moeten zijn. Dus is mijn dochter uitgestapt en verder doorgelopen. Maar tot haar grote verrassing kwam ze op de skipiste terecht waar de skiërs haar links en rechts passeerden. Het appartement was in geen velden of wegen te bekennen. Het was ons inmiddels duidelijk dat we verkeerd zaten en de eigenaar van het appartement gebeld voor hulp. Leg dan maar eens uit waar je precies gestrand bent, zodat hij iemand kon sturen om te helpen. Enfin, blijkt dat het dorp Snezkou uit 2 afzonderlijke delen bestaat. En natuurlijk moesten we precies naar het andere deel. Maar hoe kom dan weer van die berg af, zonder sneeuwkettingen en zonder winterbanden? Met ware doodsverachting de auto zo’n 100 meter achteruit naar beneden laten glijden totdat we konden draaien. De inmiddels gearriveerde hulp heeft ons naar het juiste dorp geloodst.

Geweldig appartement

Het appartement bleek een compleet huis voor onszelf te zijn. Grote woonkamer, ruimte voor wel 6 personen, gezellige inrichting met prachtige nieuwe meubels. Zou het zo in mijn eigen huis willen hebben! Fijne grote keuken, waar we heerlijk hebben kunnen koken en mooie badkamer.
’s morgens opende ik de openslaande tuindeuren. De zon die op kwam direct boven de dennenbomen, scheen dan op mijn gezicht. Heerlijk mediteren in de frisse lucht, een super relaxt begin van de dag. Dat deed me zo goed!

Het hele dorp voor ons alleen

In de week dat we er waren, hadden we het hele dorp voor ons alleen. Het dorp was in groot onderhoud zodat alles weer helemaal tip top in orde zou zijn voor de opening van het toeristen seizoen vanaf Pasen. Wie maakt dat nu mee, dat je de enige toeristen in het hele dorp bent. De rust die dat gaf was zo speciaal! De keerzijde was dat, buiten het naastgelegen ontbijtrestaurant en een koffiecafeetje, alles gesloten was. Zelfs de supermarkt was dicht en de dichtstbijzijnde winkels waren 25 kilometer verderop. Dat was wel even een dingetje, want we hadden bij aankomst geen etenswaren bij ons. Maar voor alles werd er een oplossing gevonden. De Italiaanse eigenaar van het restaurant liet zijn kok speciaal voor ons de meest heerlijke gerechten bereiden. We hebben nog nooit zo lekker gegeten. En de mensen waren allemaal zo lief en gastvrij.

Veel leuke dingen gedaan

In het leuke dorpje 25 kilometer verderop boodschappen doen was gezellig. De kinderen wilden graag een dag naar Praag, waar we een stadsrondleiding hebben gevolgd, we hebben door de Joodse wijk gewandeld, door de duurste winkelstraat gelopen en een boottochtje over het water. . We hebben de Paasmarkt bezocht en in het zonnetje uitgerust. Het was wel 19 graden. Bij het entree van het oude centrum werd iedereen gescreend. Er was kennelijk een hoog dreigingsniveau, wat best spannend was, maar binnen de stadsmuren merkte je dat niet meer. We voelden ons erg veilig met al die militairen die de boel in de gaten hielden.

"Onbetaalbaar deze vakantie. Jullie hebben geen idee hoe goed dit ons heeft gedaan" Karin

Prachtige omgeving en prachtig weer

We hebben zo geboft met het weer. Het was de hele week zomers warm. We zijn dan ook veel buiten geweest en wat uitnodigt om te gaan wandelen in het nabij gelegen natuurpark met grote steen- en rots formaties en mooie vennetjes en de berg te beklimmen tot op 1600 meter. Ook hebben we gerodeld op de rodelbaan die achter het appartement lag, heel spannend.

Als gezin nader tot elkaar gekomen

Het was een heel erg fijn en een heel groot avontuur om 10 dagen compleet op elkaar aangewezen te zijn. We hebben om de beurt gekookt en met elkaar van alles gedaan. We hebben veel gepraat, gehuild, gelachen en geknuffeld. Als gezin zijn we nader tot elkaar gekomen, wat heel hard nodig was.
Deze 10 dagen samen was zo boven verwachting verbazingwekkend leuk. We hebben een hele sterke verbinding met elkaar gevonden. De hechte band die er al was, is in die 10 dagen verder versterkt. Met de rust, het samenzijn en de aandacht voor elkaar, kwamen de leuke en positieve herinneringen van vroeger- die door de moeilijke tijden waren overschaduwd- weer naar boven. Waar ik ook heel dankbaar voor ben is, dat door deze reis, broer en zus elkaar weer hebben gevonden, dingen zijn uitgesproken. Ze hebben samen lol gemaakt en ze zijn samen de boomtoppen in geklommen om elkaar te helpen in de survival baan, die eigenlijk ook gesloten was, maar speciaal voor hen een dagje is geopend. Dit heeft de onderlinge band nog verder heeft versterkt. Betaalt zich uit in de toekomst. Hoe fantastisch is dat! Deze belevenis zal ons altijd bijblijven en ons sterken in de toekomst.

Deze vakantie werd mede mogelijk gemaakt door Reisbureau de Wit, Tsjecho Reizen, Sunny Cars en Allianz Global Assistance.

Deze vakantie vond plaats in het voorjaar van 2019.