"'Ik heb menig traan gelaten van pure dankbaarheid!'"
Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:
Ijmuiden

Samenvatting verslag van Monique

Het is begin maart 2022 als ik gebeld wordt door stichting “Reis met je Hart”. Wij zijn als gezin aangemeld door onze hulpverlening. Wat mij die dag in maart voorgesteld werd was iets wat ik niet had durven dromen: We mochten een lang weekend naar Ameland in een appartement en alles werd geregeld: het verblijf , de overtocht, de benzine werd vergoed en als “toetje” kregen we wat zakgeld mee. Of wij dat leuk zouden vinden?...
Nou ik kan je zeggen dat ik de tranen in mijn ogen kreeg, kippenvel overal en toen ik het thuis aan de kinderen vertelde volgde er een lange jaaaaaaa in stereo!

Verrassing na verrassing

Omdat de mini-vakantie gepland was in het Hemelvaart weekend en de kinderen dus al vanaf donderdag vrij waren, mochten we op die dag al overkomen. Alleen was het appartement pas vanaf vrijdag beschikbaar, dus had de familie Vermaning geregeld met vrienden, dat we 1 nacht in hun appartement mochten en dan van vrijdagmiddag tot maandag in het appartement van de familie zelf.
Alles werd geregeld en in aanloop naar het weekend kregen we de ene na de andere verrassing aangeboden.

Eindelijk was het zover!

Eindelijk was het zover en mochten we vertrekken naar Ameland.
Het bleek nog 2 uur rijden zijn tot Holwerd van waar de overtocht was. Door drukte onderweg zat ik in de stress of we de boot zouden halen. Gelukkig had ik het nummer van de familie en Robert Vermaning zelf is kapitein op de vaardienst dus stelde hij mij gerust dat, indien nodig, hij wel kon regelen om ons om te boeken naar een latere boot ondanks de drukte . Gelukkig bleek het niet nodig want 5 minuten voor vertrek waren we bij de boot. Ik kon ontspannen! De overtocht duurt 50 minuten dus tijd zat om uit de auto te gaan, het hoognodige toilet bezoek te doen en wat te drinken te halen, die koffie had ik wel verdiend toch? :-)
Aangekomen op het eiland was het nog een klein kwartiertje rijden.

Geweldige appartementen. Wat een luxe!

We werden heel vriendelijk ontvangen in het prachtige appartement van de familie Wijnberg en nadat we de spullen uitgeladen hadden gingen we de fietsen ophalen die aangeboden werden door de fietsenwinkel. Voor mij was er zelfs een elektrische fiets wegens mijn lichamelijke klachten. We hebben meteen wat rond gefietst en gekeken waar het restaurant voor die avond zat dat voor ons was geregeld. We zijn zo heerlijk uit eten geweest bij pizzeria II Vulcano! De vriendelijke bediening en sfeer waren fantastisch, we werden verwend. In het appartement teruggekomen lekker gedoucht, nog even wat gezeten en toen moe van de reis en indrukken lekker gaan slapen.

We zijn zo ontzettend verwend door iedereen!

De volgende ochtend alles weer in de auto en door naar het appartement van de familie zelf .( De familie woont er zelf naast)
Wauw wat een fantastisch appartement, modern, luxe en alles wat je nodig heb was er. Meteen voelde wij ons hier “thuis”
Die middag hebben we super lekker en bij een geweldig mooie lunchroom 'Tante An' van een heerlijke lunch genoten, wederom zeer vriendelijk ontvangen al blijft het bizar om na afloop niet te hoeven betalen. Ik had er best moeite mee want zo zit ik niet in elkaar. Maar eerlijk, als ik het zelf allemaal had moeten betalen wat we gekregen hebben alleen al aan eten en drinken, dan had dat absoluut niet gekund. Keer op keer werd ook gezegd het is jullie gegund en geniet er maar van. Nou dat genieten hebben we zeker gedaan! Die avond hebben we bij snackbar De Fretpot heerlijk gegeten en als toetje kregen we een grote beker vanille ijs met een bakje spikkels om het af te maken.

Robben spotten op de Waddenzee

Na een heerlijke nacht slapen, genietend van de ruimte en het uitzicht en een bakje koffie zijn we richting de robbentocht gegaan in Nes. Ook hier wisten ze van onze komst af en werden wederom zeer vriendelijk ontvangen. De tocht was echt heel erg leuk, koud ook want er stond wel wat wind en als je die vol tegen heb is dat best koud. We hebben een groep zeehonden gezien op een zandbank en na even de tijd genomen te hebben om ze te bekijken voeren we verder om elders het visnet uit te gooien en al varende te hopen op een leuke vangst.
Een medewerker vertelde een hoop over de Waddenzee en na het binnen halen van de vangst werd alles wat gevangen was in een uitlopende bak gedaan en pakte de man de ene na de andere vis, zeester, krab, kwal, garnaal en zeepaardje( familie van eigenlijk) en vertelde daar heel bevlogen over, vol passie en enthousiasme. Ook mochten de aanwezige kinderen sommige visjes voelen en vasthouden, zo ook Thijmen. Alle vissen en andere inwoners van de zee werden weer terug gegooid in zee en voeren wij verder richting haven. Een geweldige ervaring en dat koppie van Thijmen was onbetaalbaar ❤️Thuis lekker warm gedoucht en opgemaakt voor een saté avond bij restaurant The Harbour in Nes. Wederom mogen genieten van al dat lekkers , de vriendelijke bediening en een praatje met de eigenaar. Voldaan en rozig door de zeetocht lekker naar huis.

Zoveel lieve dingen mogen ervaren, zo onwerkelijk allemaal en ik ben zo onbeschrijfelijk dankbaar.

Dit vergeten we nooit meer!

Ik heb menig traan gelaten van pure dankbaarheid, niet kunnen bevatten wat ons gegund wordt, waaraan we dit verdiend hadden, de verwondering dat er echt nog mensen bestaan die vanuit hun hart iets voor een ander over hebben en gunnen. ( ik zit als persoon ook zo in elkaar, als ik de financiën en faciliteiten had zou ik dat ook doen. Het meeste gegeven antwoord op mijn “waar hebben we dit aan verdiend? “ was dan ook “ omdat jij net zo in elkaar steekt “ )

Inmiddels weer een paar weken thuis kan ik/kunnen wij alleen maar terug kijken op een geweldige ervaring, die echt moest landen, zo bijzonder en een ervaring die we niet meer gaan vergeten. En al dat moois van de zee, het strand, de duinen, het zien genieten van je kinderen, ja dat deed veel met mij.

Mensen met een gouden hart!

Inmiddels hadden we een leuk contact met de familie opgebouwd en had Thijmen zijn plekje om spelletjes met de bal te doen wel gevonden. Elk vrij moment was hij buiten te vinden en om -waar mogelijk- samen met een van de familieleden een spel te spelen. Zondag ben ik met Thijmen op de fiets naar de vuurtoren gefietst en daarna naar het strand waar we heerlijk samen gewandeld, gespeeld, gekeken en genoten hebben. Bij terugkomst bij het appartement zat Dominique heerlijk te tekenen en in haar eigen cocon. Die avond mochten we een heerlijke visschotel afhalen bij vishandel Metz.

De laatste nacht brak aan , de volgende dag zouden we weer naar huis gaan, fijn om weer naar onze katten en eigen plekje te gaan, maar ook een afscheid met een traan, letterlijk, maar tranen van dankbaarheid en geen afscheid maar een tot ziens, dat hadden we al heel snel besloten, hier willen we echt nog een keer heen, hoe en wanneer nog geen idee, maar we willen heel graag nog een keer terug!

We hebben mooie schelpen en een zakje zand van het strand meegenomen en dat hebben we thuis in een pot gedaan met een mooie sticker erop. Dat is ons aandenken aan dit geweldige eiland en de mooie mensen die we hebben mogen leren kennen.

Dankbaar en veel liefs,
Monique, Dominique en Thijmen

Deze vakantie is onder meer mogelijk gemaakt door: Familie Vermaning (appartement Griesicht), Familie Wijnberg (appartement State Klaver 4), Wagenborg passagiers diensten (overtocht),  Fietsverhuur Visser (fietsen), De Fretpot (patat, snack en ijsje), Pizzeria ill Vulcano (pizza’s), restaurant Tante An (lunch), Restaurant The Harbour (saté avond), WL35 Brakzand ( robbentocht/ sleepnet vissen) en vishandel Metz in Hollum (vis menu)

Deze vakantie vond plaats in het voorjaar van 2022.